Tillbaka till Arbetsplutonen, Ing 1 / SWEDINT

Korrespondens: Magnus Hesselgren (Ing 1)

 

Meddelande till Magnus Hesselgren 2020-12-20:


PM på Facebook: http://www.facebook.com/profile.php?id=817434348

Hej, Mange

Först och främst så vill jag så vill jag säga att det är enormt oartigt av dig att inte svara på mina meddelanden. Först så är du frontfigur för "Hej till tusen" där du propagerar för att alla ska säga hej till varandra 1000 gånger men när jag skriver till dig så svarar du inte alls. Vi är ju ändå gamla kollegor och jag har ändå arbetat 10 månader av mitt liv för dig och dina kollegor gratis. Jag antar att det inte betyder särkilt mycket.

Jag skriver för att meddela att jag tänker skriva om min webbsida så att den blir lite mer sammanhängande och med mindre upprepningar. Projektet var ganska känslofyllt för mig och det märks såklart på texten. Dels för att jag sätter mig i en position där jag riskerar att bli polisanmäld för förtal och dels för att jag avslöjar vad som kan anses vara militära hemligheter (t.ex. er superhemliga utbildning i papperskopiering). Nu när jag ändrar sidan så får du också ett par år till på dig att polisanmäla mig för förtal ifall du tycker att jag hänger ut dig på ett orättvist sätt. Det är i praktikten inte möjligt eftersom du är en bedragare, lögnare och en förrädare. Jag kanske ska förtydliga mig: Du ljög för oss när du sa att vi inte skulle utbildas och inte ha någon krigsplacering. Du registrerade dessutom vårt arbete som en utbildning vilket formellt gör dig till en bedragare. Båda punkterna gör dig till en förrädare. Dessutom är du en av de mest obehagliga människor som jag någonsin träffat, kanske det var en del av din yrkesroll men det är ju också i det sammanhanget som jag har fått uppleva dig.

Nu när jag ändå skriver om sidan så tänker jag ge dig en chans att framstå som en person som vuxit upp och lärt sig av gamla misstag. (Vi har alla gjort dåliga saker i livet, jag själv var ju slavhandlare på Ing 1 under en månad så jag är inte heller utan synd.) Då kan vi berätta den här historien tillsammans och jag lovar att du kommer att framstår som en mycket mer sympatisk människa. Dock så ändrar det inte på den verklighet som du och dina kollegor skapade på Ing 1. Sanningen kommer alltid att vara sanningen.

Det som jag primärt kommer att ändra är den historien runt den trasiga billyktan och det vandaliserade saneringsutrymmet. Den historien som ni framförde kan omöjligt stämma. Du kommer säkert ihåg det eftersom det var en ganska signifikant händelse.

Du och jag fotograferade saneringsutrymmet med Skolhusets kamera. Kameran hade Lt. Lind ställt in så att den skulle vara klar för fotografering efter att jag insisterade på att han skulle göra det. Seriöst, han tittade på mig som om jag var dum i huvudet men jag insisterade ändå bara för att det inte skulle kunna bli någonting fel.

Sedan fotograferade vi utrymmet där vandaliseringen bestod av en söndertrasad madrass och en utspridd påse automatchoklad. Utrymmet var även avspärrat med tejp precis som en mordplats på TV. Det här gjorde vi för att du ock Erik Klockar förväntade er att Polisen skulle utreda skadegörelsen. Vad som hände runt den där billyktan har jag ingen aning om, jag vet inte ens vilken bil det handlade om, om det här hade handlat om en polisanmälan så hade vi fotograferat den också eftersom den var en del av samma brott.

Jag blev dock ganska förvånad av vad hände sedan, nämligen att saneringsutrymmet var städat redan vid lunchtid. Du hade alltså beordrat uppstädning av en brottsplats som du förväntade dig att Polisen skulle utreda - vilket i sig kan vara ett brott. Jag tror inte att du är så korkad, jag tror att det var någonting annat i luften redan från början.

När Mats Wallin, (som du säkert kommer ihåg eftersom han stannade kvar och agerade outbildat befäl på kompaniet), frågade om fotografierna så fick han svaret att alla foton blev svarta. Jag vet inte exakt vem av er som han frågade men det bör ju ha varit dig eftersom det var du som var ansvarig för fotograferingen. Det är snudd på omöjligt. Samma kamera användes när vi byggde Balkbro 2 några månader tidigare och Lt. Sune Lind var besatt av att fotografera.

När jag berättade för min chef Lt Lind att alla bilderna blivit svarta så verkade han inte bry sig. En aning förvånad blev han men inget mer. Lt Lind var en person som normalt började hyperventilera när en antennkabel ramlade ur en VHS-apparat. Jag tror att anledningen till att han inte reagerade starkare på att regementets lånekamera var defekt var att han helt enkelt omedelbart förstod att ni ljög angående bilderna.

Någon polisutredning hörde jag aldrig talats om heller, kanske du kan berätta vad som hände med den? Kanske kommissarie Columbo var där innan lunch och tittade med förstoringsglas eller nåt?

Det andra som hände i den här vevan var att vi blev tvungna att "bevaka" kasernen och området runt kasernen kvälls och nattetid under obestämd tid, vilket visade sig betyda ca: tre veckor. Det ligger en hund begraven där också. Vi trodde då att det rörde sig om en kollektiv bestraffning eller möjligtvis ett sätt att tortera fram ett angiveri. I båda fallen så rör det sig i varje fall inte om någon bevakning. Anledningarna är som följer: 1. Vakten, som hade bevakning som primär uppgift, var inte inblandad annat än att de skulle bevaka oss (vilket de inte gjorde så vitt jag vet - och jag gjorde dubbelt så många pass om alla andra). 2. Endast vår kasern bevakades, ingen annan. 3. Problemet skulle kunna lösas enklare genom att man låser kasernen och parkerar bilar på ställen där de är under bättre uppsikt. 4. Vi hade inga batonger eller radios eller annan utrustning. 5. (viktig punkt) Två personer kunde ha bevakat både insidan och utsidan av kasernen men istället så valde ni att bevaka båda områdena separat, d.v.s. 2 x 2 personer. 6. Det fanns inga instruktioner om vad vi egentligen skulle hålla utsikt efter. 7. Det fanns inga instruktioner om hur vi skulle agera om vi skulle se några förövare och det fanns inget sätt att rapportera in händelsen. 8. Inget befäl fanns på plats som kunde hantera en eventuell incident, ett sådant befäl skulle såklart kosta pengar och vi var, som du är väl medveten om, där för att generera inkomst och inte för att skapa utgifter.

Jag har äntligen klurat ut vad det här handlade om . Ni ville ha ersättning från något försäkringsbolag för vår bevakningsinsats eller hur? Det förklarar varför vi fotograferade sanitetsutrymmet och sedan omedelbart städade upp. Fotografierna var ämnade för ett försäkringsbolag, inte för Polisen eller hur? Det förklarar också varför vi hade två separata bevakningsområden. Det var olika försäkringsärenden för billyktan och för sanitetsutrymmet och ni ville ha betalt för bevakning av båda eller hur? Med andra ord så ville ni ha betalt för vår övertidsinsats, eller hur?

Det stämmer liksom för bra för att inte var sant, till skillnad mot er version som inte stämmer alls. Om du inte tycker att min version stämmer så tycker jag att du ska förklara den här incidenten från din synvinkel så snabbt som möjligt. Jag kommer att anklaga dig för försäkringsbedrägeri på webbsidan. Jag vet att mycket tid har gått men jag är som en elefant - jag släpper inte saker förän de är ordentligt avklarade.

Sen vill jag än en gång säga att jag inte gör det här för att kasta skit på er befäl. Jag har även en viss förståelse för att ni bara hade budget för bedriva hälften av verksamheten på Ing 1. Det var säkert en trixig situation för er också. Först och främst så gjorde jag webbsidan för att det var ett sätt för mig att hantera att ni kategoriserade mig som en undermänniska som inte vad god nog för att kunna göra det som alla normala unga män förväntades kunna göra. Mina vänner skrattade åt mig och mina föräldrar var besvikna på mig.

Den andra anledningen är att jag vill att den här historien skall berättas, mycket därför att verksamheten visat att vi inte har lärt oss någonting av koncentrationslägren i Nazityskland eller Sovjetunionens Gulag. Det är inte värdigt för ett land som Sverige att använda ungdomar som tvångsarbetskraft och att ni inriktade er på "invandrare" förvärrar saken.

Jag vill berätta den här historien från båda våra perspektiv och det är därför som jag trycker på lite extra för att få er att medverka. Jag tror att det skulle vara ett bra drag för dig att skriva ner historien från ditt eget perspektiv. Alla formella brott är preskribrerade och jag har absolut ingen vilja att sätta dig för någonting. Du skulle lyfta dig från att vara en arrogant bedragare till en person som faktisk visar mod och stolthet. Dina gamla kollegor blir säkert förbannade på dig men jag förstår inte varför du skulle bry dig om det, du jobbar ju inte ens inom Försvarsmakten längre.

En sak till bara, med risk för att det här blir ett jättelångt mail/PM: När jag satt i Arbetsplutonen (1996) så fick regementet Fem i tolv-priset för att ni bedrev någon form av integrationsverksamhet där man skulle få in invandrare i Försvarsmakten. Det går att läsa i Riksdagens protokoll men vi fick inte veta att vi hade vunnit något pris. Vet du någonting om det? Om du vet något om det så vill jag gärna veta vad den verksamheten bestod av. Om du inte vet någonting om det så tyder ju det på ganska omfattande korruption. Vad jag misstänker också är att jag själv blev integrerad för att min mamma är från Åland – vilket gör mig delvis till andragenerationsinvandrare. Det låter kanske långsökt men med tanke på att det är billigare att integrera invandrare som redan är integrerade än sådana som inte är det så låter det ju ändå troligt. Att ni integrerade invandrare som inte är svenska medborgare är ju formellt uteslutet.



Tillbaka till Arbetsplutonen, Ing 1 / SWEDINT